Recensie: Flying Eagle Concert door Marco van Putten, geplaatst op uitdaging.nl

25 mei 2021

Deze cd, gemaakt door Flying Eagle (Reeuwijk), verscheen ter gelegenheid van het 10 jaar bestaan van de gemeente Zuidplas en is gesponsord door diens lokale middenstand. Aanvankelijk zou er een Winterconcert voor alle inwoners komen, maar door de Corona pandemie kon dat niet doorgaan. Met deze cd werd dit feestelijke moment toch muzikaal bekroond. Hoe is dat gedaan?

De muziek is opgenomen in de Dorpskerk van Moordrecht. De 18 muziekstukken staan allemaal in verband met de gemeente Zuidplas. Een informatieboekje geeft achtergrondinformatie en mooie foto’s gemaakt in Zuidplas. De muziekstukken worden gespeeld op vleugel, viool, contrabas, percussie, orgel en dwarsfluit.

Het vrolijke openingsnummer ‘The arrival of the Queen of Sheba’ van G.F. Händel zet meteen de toon. Hier zijn professionele artiesten aan het werk. Daarna volgt het bekende stuk ‘Humoresque’ van A. Dvorak. Dan volgt ‘Idyll’ dat geschreven is door Jan Peter Teeuw. Een van de uitvoerenden op deze cd (orgel). Een vrolijk en landelijk nummer, dat een van de langste nummers is op deze cd. Het dromerige fluitnummer ‘Madrigal’ van Ph. Goubert zal voor velen onbekend zijn. Een kennismaking. Het vlotte nummer ‘Alleluia’ van W.A. Mozart is geen onbekend stuk. Het contrabasstuk ‘Rêverie’ van G. Bottesini is dromerige, romantische muziek.

Het nummer ‘Interspection II’ van R. Van Otterloo heeft een wat barokke basis, maar is toch een modern stuk. Het nummer ‘Autumn Leaves’ J. Kosma is jazzy-muziek. Het barokke stuk ‘Rondo in C’ van J.C.Fr. Bach laat zien waartoe de uitvoerenden allemaal toe in staat zijn. Waarschijnlijk een van de beste nummers op deze cd. De tweede ‘Rêverie’ op deze cd is van C.A. Debussy. Opnieuw dromerige, maar dit keer hoogromantische muziek. Grandioos uitgevoerd! Daarna volgt het mooie stuk ‘Prelude’ van J. Rutter. Het zou filmmuziek kunnen zijn. Het bekende nummer ‘Moon River’ van H. Mancini is mooi uitgevoerd. Het nummer ‘Waltz’ is swingende, vrolijke muziek van J. Rutter. ‘Comptine d’un autre été’ is filmmuziek van Y. Tiersen. Een van de beste nummers op deze cd.

Het nummer ‘Lente’ is de eerste van vier stukken van Jan Peter Teeuw die passen bij jaargetijden in de vier dorpen van de gemeente Zuidplas. Deze stukken zouden aanvankelijk live zijn uitgevoerd, maar zijn voor altijd vastgelegd op deze cd. De nummers hebben het karakter van een medley. Het nummer ‘Zomer’ drukt zomerse vrolijkheid en bedrijvigheid uit. De ‘Herfst’ heeft een wat sombere melodie, maar het thema van ‘Idyll’ lijkt dat te willen doorbreken. Het langste nummer op deze cd. De cd sluit gepast af met ‘Winter’. Het is een vrolijk en feestelijk nummer, waarin ook aandacht voor de geijkte feesten in die periode.

Evaluatie
Dit is een cd met mooie muziek. Een brede variatie van allerlei bekende en minder bekende (klassieke) muziekstukken die soms op een wat moderne en wat eigenzinnige manier zijn uitgevoerd. Daardoor zal het een groot publiek aanspreken. Deze cd is een aanrader.

Flying Eagle Concert. Waar muzikale talenten elkaar ontmoeten. 2020, STH Records, Kampen, CD 1420202, c. 67 min., € 13,50, ISBN: 8716114202026.

Copyright © 2024 - Design en realisatie  Nifterik Multimedia Nifterik Multimedia