Recensie: Timeless, door Marco van Putten, geplaatst op uitdaging.nl

22 december 2020

De nieuwste Cd van Severin van Dijk ‘Timeless’ is opgenomen in de Oude Kerk van Zwijndrecht (Z-H). Het is een blend van allerlei bekende en minder bekende (klassieke) nummers op dwarsfluit (alt). Hij wordt begeleid door violisten, cello, contrabas, althobo, harp en slagwerk. Een aantal nummers zijn gearrangeerd door Toon Habraken.

Severin speelde al jong op blokfluit, maar ging fluit studeren bij Marjolein de Wit. Sinds 2007 deed hij de overstap naar de lichte muziek. Hij wist al diverse prijzen te behalen in Nederland. Hij is dan ook veel gevraagd bij concerten en werkte mee aan Tv-programma’s. Hij was dirigent van een aantal jeugdkoren en is ook verbonden aan professionele begeleidingsorkesten.

Het rustige, korte openingsnummer ‘A gaelic blessing’ (J. Rutter) begeleidt door violen, hobo en harp zet meteen de toon. Dit is prachtige muziek. Het rustige nummer ‘Chanson’ (Suite Antique, J. Rutter) heeft bijzondere wendingen. Het lijkt wel filmmuziek. De barokmuziek van ‘Presto’ (Fluitconcert No.2 in G minor, RV 439, A. Vivaldi) met diens snelle tempo waant de hoorder op een gemaskerd bal in Venetië. Het nummer ‘Lead kindly light’ (R. Prizeman) combineert fragiliteit met indrukwekkendheid. Een mooi intermezzo.

Het nummer ‘Illumination’ (R. Lǿvland) opent met een cello melodie gevolgd door Severin op dwarsfluit die de melodie oppikt. Hobo en harp volgen later. Het snellere nummer ‘Waltz’ (Suite Antique, J. Rutter) is een vrolijke dansmelodie. Het fluitspel van Severin is als een vogel die door de muziek (of het Engelse landschap) fladdert. Het lange nummer ‘Wait there’ (Yiruma) spreekt van een verlangen. Het klassieke nummer ‘Zdes khorosho’ (van 12 Romantische melodieën, op.21, S. Rachmaninov) komt van de Russische meestercomponist. Het snelle, klassieke nummer ‘Scherzo’ (Suite, op.34, C.M. Widor) wordt begeleid door violen laat horen wat allemaal met een dwarsfluit mogelijk is. Het klassieke ‘Berceuse’ (Op.16, G. Fauré) is voor sommige een bekend stuk. Mooi uitgevoerd.

Het nummer ‘Solitude’ (Chère Louise OST, G. Delereu) is prachtige muziek. Het vrolijke, barokke nummer ‘Gavotte’ (Mignon, A. Thomas) is een leuke afwisseling. Het nummer ‘Ave Maria’ (R. Prizeman) is waarschijnlijk bedoeld voor katholieke luisteraars. Het bij velen bekende nummer ‘Aria’ (Cantilena, van Bachianas Brasileiras No.5, H. Villa-Lobos) brengt Zuid-Amerikaanse klanken op deze Cd naar voren. Het eveneens bekende ‘Secret garden’ (R. Lǿvland) wordt ingeleid door harpspel en Severin valt dan bij, gevolgd door de rest van het orkest. Waarschijnlijk het beste nummer van deze Cd.

De twee prachtige delen van een barok werk van Bach verhogen de waarde van de Cd: ‘Adagio ma non tanto’ (Sonate, BWV 1034, J.S. Bach) en ‘Allegro’ (Sonate, BWV 1034, J.S. Bach). De romantische filmmuziek ‘Can I still come home’ (Silver Bells OST, M. McKenzie) is mooi uitgevoerd. De Cd sluit af met ‘Nightclub’ (Historie du Tango, A. Piazzolla). Nogmaals Zuid-Amerikaanse klanken.

Dit is een Cd met meestal rustige, soms dromerige, maar soms filmmuziekachtige dwarsfluitmuziek met begeleiding. Heel geschikt voor de feestdagen. De Cd wordt aangeraden.

Verkrijgbaar bij www.pelgrimonline.nl en bij de christelijke boekhandel.

Dijk, S. van, Timeless. CD 1420052. 2020, STH Records, Kampen, c.65 min., € 14,90, ISBN: 8716114200527.